Co to jest AdBlue?
To wodny wodnym roztwór mocznika o stężeniu 32,5% i o wysokiej czystości. Płyn jest otrzymywany z wody demineralizowanej i technicznie czystego, niezawierającego substancji obcych mocznika. Techniczne oznaczenie tej substancji to także DEF ( Diesel Exhaust Fluid ) lub AUS32.
Płyn ten nie jest toksyczny, jest ponadto bezbarwny i bezwonny oraz nieszkodliwy dla środowiska, człowieka i nie jest niebezpieczny. Nie jest także dodatkiem do paliwa, jak myślą niektórzy użytkownicy. W samochodzie jest dla niego nie tylko oddzielny zbiornik, ale także osobny wlew.
Jak działa płyn do oczyszczania spalin?
Płyn jest podawany pod wysokim ciśnieniem przez specjalny wtryskiwacz do katalizatora systemu SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) pojazdu z silnikiem zasilanym olejem napędowym. Katalizator ten służy wyłącznie do oczyszczania spalin z tlenków azotu (NOx). Gdy AdBlue dostaje się do jego wnętrza, zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Wchodzi w reakcję chemiczną z tlenkami azotu, która kończy się zamianą ich w nieszkodliwy dla środowiska azot i parę wodną.
Dlaczego stosujemy płyn do oczyszczania spalin?
Z myślą o bezpieczeństwo środowiska naturalnego ponieważ AdBlue bezpośrednio wpływa na redukcję szkodliwych tlenków azotu (NOx), odpowiedzialnych za kwaśne deszcze i efekt cieplarniany, do nietoksycznych substancji. W konsekwencji, płyn ten umożliwia zmniejszenie ilości spalin, emitowanych przez pojazd co pozwala spełnić rygorystyczne normy jakie Unia Europejska wprowadziła od 2014 roku w zakresie emisji spalin przez pojazdy mechaniczne. Unia Europejska normą EURO 6 ograniczyła dopuszczalną emisję spalin, w tym emisję tlenku azotu (NOx) z dotychczasowych 180 mg/km (EURO 5) do poziomu 80 mg/km. Dzięki zastosowaniu płynu możliwe jest oczyszczenie spalin oraz redukcja tlenków azotu do poziomów wyznaczonych przez unijne przepisy.
Korzyści ze stosowania płynu AdBlue w układzie SCR:
- mniejsze zużycie paliwa o 5 %,
- spełnianie dyrektyw unijnych dotyczących ograniczeń w emisji spalin,
- zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska,
- zniżki w opłatach drogowych i podatkach. W UE(na terenie Polski od lipca 2011 r. wprowadzony został elektroniczny system poboru opłat viaTOLL. Do 2014 r. system obejmie 2 880 km dróg. Samochody ciężarowe, spełniające wyższe normy, płacą mniejsze stawki za przejechane kilometry),
- zmniejszenie awaryjności pojazdów, a tym samym także wydłużenie okresów między-serwisowych pojazdów,
- podniesienie wartości samochodu przy odsprzedaży.